Вірусна ДНК допомагає боротися з хворобами

Людська ДНК майже на вісім відсотків складається з фрагментів вірусного походження, які залишилися від боротьби наших предків із захворюваннями. Довгий час вважалося, що ці випадкові ділянки генетичного коду не виконують ніякої функції.

Але нове дослідження показує, що наш організм перетворив деякі з них в зброю проти сучасних вірусів. Вчені з Університету Юти вважають, що частини вірусної ДНК, впроваджені в геном людини, можуть впливати на гени, відповідальні за вроджений імунітет, який є першою лінією захисту від патогенних організмів.

Після проникнення в зародкові клітини людини ретровіруси синтезують на основі своєї РНК фрагмент ДНК і вбудовують його в геном зараженого організму, щоб створювати власні копії. Після мільйонів років еволюції у нащадків істот, які пережили захворювання (і тих, що вижили після нього), такі ділянки втрачають здатність до експресії генів і накопичуються в клітинах у вигляді неактивних спадкових елементів.

Седрік Фешот (Cedric Feschotte) і його колеги виявили, що видалення цих фрагментів, відомих під назвою "ендогенні ретровіруси", призводить до порушення роботи імунітету. Ефективність діяльності імунної системи багато в чому залежить від швидкої скоординованої відповіді всіх компонентів, залучених в цей процес. При зараженні клітини посилають хімічний сигнал тривоги, випускаючи білки інтерферони, і з їх допомогою змушують сусідів активувати сотні генів, спрямованих на боротьбу з патогенами.

Команда біологів провела аналіз загальнодоступної інформації про елементи генома людини і виявила тисячі ендогенних ретровірусів, які зберігаються в людській ДНК і можуть бути активовані інтерферонами. Вчені також звернули увагу на те, що вірусні ділянки не розкидані по геному випадковим чином, а зібрані поблизу генів, які забезпечують роботу імунної системи.