Генетики зможуть попереджувати інфаркти

Нове дослідження, що вивчило генетичні дані більше 190 000 чоловік, визначило, що помилки в двох генах впливають на серцево-судинну систему. Отримані результати можуть допомогти розробити нові профілактичні препарати, які зменшать ризик серцево-судинних захворювань. Результати дослідження опубліковані в науковому журналі The New England Journal of Medicine.

«Ми виявили варіації в декількох генах, пов’язані із захистом від ішемічної хвороби серця», - повідомляє автор дослідження Натан Стітзіл (Nathan Stitziel). «Наші результати підтверджують ідею, що терапія, яка дозволяє регулювати рівень тригліцеридів, може запобігти накопиченню бляшок в коронарних артеріях серця і захистити від серцевих нападів».
Для того щоб ідентифікувати гени, які можуть мати відношення до розробки лікарських засобів, дослідники вивчили ДНК у пацієнтів з ішемічною хворобою та у здорових людей. Вони обстежили понад 220 000 генетичних варіантів, що змінюють білки, щоб визначити ті, які впливають на ризик захворювань серця. Помилки в білках можуть мати серйозні фізіологічні наслідки, стверджують вчені.

Автори дослідження вивчили два гена - ANGPTL4 і SVEP1. Рідкісні помилки в ANGPTL4 були пов’язані зі зниженим ризиком розвитку ішемічної хвороби серця. Зниження ризику варіювало від 14% при невеликій помилці в гені і зменшувало ризик приблизно на 50%, коли була відключена повна копія гена. Інший ген, SVEP1, показав протилежну кореляцію - рідкісна помилка підвищувала ризик розвитку ішемічної хвороби серця приблизно на 14%. У новому дослідженні вчені показали, що помилка в SVEP1 пов’язана з високим артеріальним тиском.

АNGPTL4 грає роль в утворенні тригліцеридів - жирів, які циркулюють в крові. Лікарі вимірюють рівні тригліцеридів в якості маркерів ризику серцево-судинних захворювань. Роль ANGPTL4 в обміні тригліцеридів є частиною системи під назвою шлях ліпопротеїнліпази (ЛПЛ). Блокування ANGPTL4 фактично відкриває цей шлях, допомагаючи організму виділяти тригліцериди з їжі і всмоктувати в кровотік. Помилки в ANGPTL4 взаємопов’язані зі зниженням концентрації тригліцеридів і зниженням ризику ішемічної хвороби серця.

У людей з обмеженими можливостями копії ANGPTL4 рівень тригліцеридів в крові знижується приблизно на 35% в порівнянні з людьми, які мають дві робочі копії гена. Стітзіл також зазначив, що зміни в гені були пов’язані зі зміною рівня «поганого» холестерину. Таким чином, будь-який лікарський засіб, який впливає на цей шлях, буде, працювати незалежно від статинів, а також інгібіторів PCSK9, які знижують рівень холестерину. Вчені відзначили, що ці недавно затверджені терапевтичні засоби, які пригнічують PCSK9, були розроблені після того, як аналогічні генетичні дослідження показали їх зв’язок з рівнем холестерину ЛПНЩ.

Стітзіл каже, що ранні версії інгібіторів ANGPTL4 знаходяться в стадії розробки. Хоча жоден з них клінічно не схвалений, нове дослідження пов’язує ці гени зі зниженим ризиком розвитку ішемічної хвороби серця і зниженням рівня тригліцеридів. В даний час дослідники працюють, щоб розкрити роль SVEP1 в ризику розвитку ішемічної хвороби серця.